🔅بسمِ رَبِّ الحُسین عَلَیهِ اَلسَلام🔅
📚 #پای_درس_استاد
🔍 #تحلیل_مداحی
🎙 #دکتر_محمد_فراهانی
📅 دوشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱
💠 مجمع یاس کبود
🖋 ۱- مادحین گرامی باید سعی نمایند اشعار را از حفظ بخوانند . برای حفظ شعر سه روش وجود دارد . روش تکرار، روش تداعی و روش تاثیر . در روش تاثیر باید هم از روی متن بخوانیم و هم صوت اجرا شده شعر را بشنویم و اگر فایل تصویری آن شعر یا نوحه وجود دارد فایل تصویری را هم ببینیم .
یکی از مواردی که در تثبیت حفظ موثر است اجرا کردن آن شعر در چندین جلسه رسمی می باشد .
Www.yase135.ir
۲- توسل باید متناسب با موضوع و مناسبت جلسه باشد و حلقه ارتباطی که بین متن شعر اصلی و روضه بیان میشود کاملا محسوس و آشکار باشد .
Www.yase135.ir
۳- اگر سیستم صوتی جلسه مناسب نباشد ذاکرین محترم باید با در نظر گرفتن اقتضائات جلسه نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند. یعنی اگر سیستم صوتی صدا را زیر پخش می کند مداح باید صدای خود را بم کند و یا برعکس . هرچه طنین سر قویتر باشد صدا بم تر میشود و اگر طنین سر کم باشد صدا بصورت زیر شنیده میشود . اگر سیستم صوتی صدای مداح را مبهم پخش میکند مداح باید واضح تر کلمات و جملات را ادا کند . در جایی هم که سیستم صوتی مناسب و قوی است مداح میتواند به اقتضای جلسه با دور یا نزدیک کردن فاصله دهان با میکروفون حجم صوت جلسه را مدیریت نماید.
Www.yase135.ir
۴- در اشعار مناجاتی از به کار بردن اشعاری که ناامیدی و یاس را به مخاطب القاء می کند باید پرهیز شود .
Www.yase135.ir
۵- در اجرای زمینه یا واحد باید به ضرب نوحه توجه داشت چرا که شروع برخی از زمینه ها روی ضرب سینه زنی میباشد و برخی بعد از ضرب سینه زنی باید خوانده شود چون اگر به این نکته توجه نشود ریتم سینه زنی به هم خورده و مجلس از دست مداح خارج میشود در چنین مواقعی باید زمینه یا واحد را به شور تبدیل نمود .
💢 انتشار مطالب کانال با #ذکر_منبع بلامانع است .
❇️ مجمع یاس کبود ↙️
T.me/yase135