آموزش مداحیبزرگسالانمنابع آموزشی

دروس دوشنبه ها – شعبه شهید راهچمنی

استاد دکتر محمد فراهانی

?بسمِ رَبِّ الحُسین عَلَیهِ اَلسَلام?

? #پای_درس_استاد
? #تحلیل_مداحی
? #دکتر_محمد_فراهانی
? دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰
? مجمع یاس کبود

?۱- ذاکر اهل بیت برای اینکه بتواند تاثیر گذاری داشته باشد باید از بند اینکه به فکر پیاده کردن سبک و شعر گذر کرده باشد و اگر موقع خواندن له فکر این باشد که شعر یادش بیاید با سبک را پیاده کند قاعدتا تاثیرگذاری نخواهد داشت.

۲- برای ادای عبارات عربی باید تلفظ صحیح عبارات را از اهل فن فراگرفت تا معنای عبارات عربی تغییر پیدا نکند .

۳- مداح نباید از چارچوب خواندن نغمات و دستگاههای موسیقی خارج شود و اصطلاحا فالش بخواند . تمرین مداوم و خواندن در جلسات مختلف و استفاده از الگوهای مناسب می تواند در منسجم خواندن موثر باشد .

۴- چارچوب کلی روضه عبارت است از : مقدمه روضه، بدنه اصلی روضه، گریز روضه . گاهی اوقات میشود گریز روضه را نخواند ولی بدنه اصلی روضه نباید حذف شود .

۵- تنوع در محتوا و تنوع در نغمات باید رعایت شود . تنوع حجم صدا گاهی با دور یا نزدیک کردن میکروفون ایجاد میشود و گاهی نیز کم و زیاد کردن حجم صدا توسط خود مداح بوجود می آید. تنوع تحریری نیز باید رعایت شود و در خواندن از اقسام تحریرها (لرز، ریز، موج ،پله ای )استفاده شود .

۶- موقع خواندن باید حرکت بدن وجود داشته باشد و با حرکت دست، سر یا اجزای صورت از سکون خارج شده و اشعار و مطالب ارائه شده به مستمع القاء گردد .

۷ – برای محتوای جانسوز باید از نغمه جانسوز و متناسب استفاده شود تا تاثیر گذار باشد. بطور کلی برای اجرای هر محتوایی باید نغمه و دستگاه متناسب با آن استفاده شود .

 

? انتشار مطالب سایت با #ذکر_منبع بلامانع است .

مجمع یاس کبود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا